Vitamíny na vlasy – které vám opravdu pomohou?

Za normálních okolností by vás o tom možná ani nenapadlo přemýšlet, ale vzhled a kvalita vlasů hodně závisí na tom, jakou jim dáte výživu. Pokud nechcete, aby vám nadměrně padaly, ale byly naopak zdravé a silné, podívejte se, jaké látky je jim nutné z vaší strany dodat.

Hodně lidí, a především žen, se snaží přijít na to, jaké vitamíny jsou nejlepší na růst vlasů. Případně dělají doslova psí kusy při boji proti vypadávání vlasů. Neváhají utratit hodně peněz za speciální kosmetické přípravky, které mají stimulovat vlasové cibulky a podstupují (mnohdy finančně velmi náročné) vlasové kúry v kadeřnických salonech. 

Faktem ale je, že krása vychází zevnitř. Ačkoliv tím naši předkové mysleli, že na člověku je nejhezčí jeho přístupnost, vlídnost a dobrá povaha, dá se to vztáhnout i na to, že bez vhodného paliva, kterým je naše každodenní strava, nemá velký význam mít doma na poličce produkty, které stály tisíce. Jednoduše proto, že bez dobrého základu nemůžeme očekávat žádné super výsledky.

Neopakujte své chyby stále dokola. Místo toho se seznamte s vitamíny, z nichž nebudou mít prospěch pouze vaše vlasy.

vitamíny pro zdravé vlasy

Vitamíny jako základ pro zdravé vlasy

Abychom pochopili, proč jsou vitamíny pro vzhled našich vlasů tak důležité, musíme si říct, co vlastně jsou. Jednou z primárních funkcí vlasů (a i tělesných chlupů, nebo srsti u zvířat), je termoregulace. V historii, ale i dnes je ale považujeme i za indikátor mnoha dalších skutečností. Jako je například věk (starší lidé mají vlasy slabší a bílé, nebo žádné), zdravotní stav (suché, lámavé a vypadávající vlasy mohou poukazovat na nedostatek vitamínů, nebo na nemoc), nebo pořádnost. (Mastné, neučesané a urousané vlasy naznačují nezodpovědnost a lajdácký přístup.)

Co se týče struktury vlasů, ta je tvořená keratinem. Také v ní ale najdeme uhlík, vodík, kyslík, vodu, dusík, železo, měď, zinek, jód a další látky, jako jsou lipidy, aminokyseliny atd. Aby vlasy nevypadávaly, normálně rostly a netrpěly závažnými defekty, je nutné být co nejméně ve stresu a mít dostatečný příjem vitamínů, stopových prvků, minerálních látek a proteinů. (Kvalitu vlasů může ovlivnit i nasazení léků, těhotenství, nemoc, nebo hormonální změna, ale to už je trochu jiný příběh.)

Nejlepší vitamíny na vlasy

Vitamíny skupiny B vitamín b na vlasy

Patrně neznáme širší skupinu vitamínů, než jakou je komplex vitamínů B. 

Řadíme mezi ně:

Každý z těchto vitamínů má trochu jinou funkci, ale něco mají přece jenom společné. Vitamíny skupiny B dodávají energii k buněčnému růstu. Také podporují normální funkci krvinek a jsou důležité pro metabolismus. (Konvertují potravu na energii.) Takže mohou zlepšit cirkulaci krve a distribuci živin k vlasovým cibulkám, čímž urychlí jejich produkci.

vitamín a na vlasy Vitamín A

Vitamín A je rozpustný v tucích. To znamená, že bychom to s jeho příjmem neměli přehánět. Ve vyšších dávkách totiž může být toxický. 

Mezi jeho nejznámější vlastnosti patří normální fungování zraku, podpora imunitního systému a podpora zdravého vývoje nenarozeného plodu v těle matky. Má ale dobrý vliv i na růst buněk, takže je pro vaše vlasy jednoznačně správnou volbou.

Vitamín C vitamín c na vlasy

Vitamín C máme ve velkém spojený s léčbou a prevencí nachlazení. Je ale pravdou, že nám toho nabízí mnohem víc. Jak víme, vitamín C je antioxidant, takže chrání buňky před předčasným stárnutím a poškozováním. V kosmetických přípravcích je ceněný i kvůli svým omlazujícím schopnostem. V neposlední řadě zlepšuje účinnost kolagenu (pokud se bere spolu s ním).

vitamín e na vlasy Vitamín E

I vitamín E je antioxidant, který dává pozor na to, aby buňky nestárly rychleji, než mají. Také se o něm říká, že dokáže chránit buňky před negativními vlivy UV záření. Pravidelně by si ho měli dopřávat i kuřáci. Opět jde však o vitamín, který je rozpustný v tucích, takže je nutné dávat při jeho užívání pozor.

Jak je přijímat?

Vitamíny jsou všude kolem nás. Nacházejí se v ovoci, zelenině, luštěninách, mase a v dalších potravinách, které během dne sníme. Problém je ale v tom, že málokdo se zajímá o jejich složení, takže může být těžké každodenně pokrýt svoji celkovou potřebu. (Problém to bývá i u optimálního denního přísunu bílkovin a vlákniny.) Takže sestavování vašeho jídelníčku pro zdravé a krásné vlasy může připomínat alchymistickou laboratoř.

V případě, že se nechcete stresovat tím, že to nedokážete, nebo že neplníte doporučené limity, vyzkoušejte český doplněk stravy Vlasimo.cz, který obsahuje jak vitamíny a stopové prvky, tak bylinné extrakty, které podporují normální stav vlasů, nehtů a kůže. Takže si jablko, mandarinku, salát nebo čočkový burger v celozrnné bulce dáte s potěšením na chuť.